Training Aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling
Kennis, vaardigheden en praktische tools om je rol als aandachtsfunctionaris binnen je eigen organisatie bekwaam uit te kunnen, willen en durven voeren
Doel van de training:
Per 1 juli 2013 is de Wet Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling in werking getreden. Huiselijk geweld en kindermishandeling zijn een hardnekkig probleem dat niet altijd zichtbaar is.
Per 1 januari 2019 zijn er wettelijke aanpassingen gekomen in de meldcode. Professionals dienen vanaf toen, naast het toepassen van de meldcode stappen ook verplicht te gaan werken met een afwegingskader. Tevens is de werkwijze van Veilig Thuis veranderd vanaf januari 2019.
Om de implementatie en borging van een meldcode goed te laten verlopen, heeft de overheid geadviseerd om binnen organisaties minimaal één aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling aan te stellen.
De aandachtsfunctionaris heeft een belangrijke rol bij de implementatie en borging van de meldcode en daarmee de aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld.
De training aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling geeft je voldoende kennis, vaardigheden en praktische tools om je rol als aandachtsfunctionaris binnen je eigen organisatie bekwaam uit te voeren.
De training bestaat uit 6 modules (3 dagen) en wordt alleen in-company aangeboden:
- Samen met de opdrachtgever wordt vooraf bepaald hoeveel modules er aangeboden worden.
- Minimale eis om in aanmerking te komen voor een certificaat: 4 van de 6 modules volgen.
Inhoud van de training (totaal 6 modules, 3 dagen)
Module 1: Vormen, Signaleren en Rol en Taken van de aandachtsfunctionaris
- Kennis en inzicht op het gebied van de verschillende vormen van kindermishandeling en huiselijk geweld.
- Kennis rondom risicofactoren, beschermingsfactoren en gevolgen van huiselijk geweld en kindermishandeling.
- Aan de slag met objectief signaleren en rapporteren van huiselijk geweld en kindermishandeling.
- Kennis over de rol, taken en competenties van de aandachtsfunctionaris vanuit de organisatie AF functieprofiel.
Module 2: Meldcode en Afwegingskader, Oefenen met eigen casuïstiek en Meldcode organisatie of teamplan opstellen
- Kennis over inhoud en doel van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
- Kennis over het gebruik van het afwegingskader en de meldnormen.
- Kennis over de verantwoordelijkheden en grenzen als professional binnen jouw organisatie op het gebied van signaleren en gebruik meldcode.
- Oefenen met (eigen) casuïstiek aan de hand van de meldcode en het afwegingskader.
Module 3: Objectief versus subjectief, Oefenen met eigen casuïstiek, Samenwerking met Veilig Thuis (en ketenpartners), Positioneren als aandachtsfunctionaris
- Oefening objectief signaleren en noteren.
- Oefenen met eigen casuïstiek.
- Uitleg werkwijze en samenwerken met Veilig Thuis en andere ketenpartners.
- Positioneren van jezelf als AF in het team en/of organisatie.
Module 4: Coaching van collega’s in gebruik meldcode: kennis overbrengen, motiveren en adviseren (inclusief oefenen met trainingsacteur)
- Begeleiden en coachen van collega’s in het gebruik van de meldcode.
- Coachen bij het objectief signaleren en juiste dossiervorming bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling.
- Uitleg en oefenen met motiverende gesprekstechnieken (motivatiecirkel).
- Coach gesprekken voeren met collega’s over zorggesprekken en gebruik meldcode (oefenen met trainingsacteur).
Module 5: (Zorg)gesprekken oefenen met ouders, cliënten en/of diens gezinsleden
(inclusief oefenen met trainingsacteur)
- Theorie over gespreksvoering rondom zorgen delen en meldingsgesprekken doen.
- Oefenen met motiverende gesprekvoering (motivatiecirkel) en inzet van verandertaal tijdens gesprekken met ouders/ jongeren/ cliënten.
- Zorggesprekken/Meldingsgesprekken oefenen met een trainingsacteur aan de hand van eigen vragen en casuïstiek uit de praktijk in je rol als AF.
- Feedback ontvangen op eigen communicatiestijl (tops en tips) vanuit trainer en acteur.
Module 6: Gevolgen langdurige stress, Trauma sensitief werken, Presenteren van de Meldcode team/organisatie plannen, Transfer naar de praktijk
- Gevolgen van langdurige stress en traumasensitief werken.
- Presenteren van de meldcode organisatie plannen per AF.
- Organisatie/teamplan opstellen voor jezelf.
- Samenvatting van de gehele training.
- Evaluatie van Transfer naar de praktijk – hoe nu verder in je rol als AF?.
Resultaten van de training:
- Deelnemer is bekend met de meldcode, meldnormen en het afwegingskader en kan dit vertalen naar alle medewerkers binnen de organisatie
- Deelnemer is bekend met de verschillende vormen van geweld en weet wat te doen bij (vermoedens van) huiselijk geweld en kindermishandeling
- Deelnemers is bekend met de sociale kaart en weet wat Veilig Thuis kan betekenen voor hun organisatie
- Deelnemer weet hoe zij de functie van aandachtsfunctionaris vorm wil en kan geven binnen de eigen organisatie en heeft hiervoor een passend implementatie en scholingsplan gemaakt, waarmee de organisatie direct aan de slag kan gaan
- Deelnemer is bekend met wat er nodig is voor het goed doorlopen van de stappen uit de meldcode, het toepassen van het afwegingskader en weet wat er nodig is voor effectieve dossiervorming. En is in staat dit te vertalen naar collega’s en directie van de organisatie
- Deelnemer weet hoe zij collega’s kan ondersteunen en coachen in de vragen, praktijksituaties en aanpak rondom (vermoedens) van huiselijk geweld en kindermishandeling
- Deelnemer is in staat om, bij (een vermoeden van) geweld, op een effectieve manier zorggesprekken te voeren met collega’s, cliënten en/of ouders, waarbij centraal staat duidelijkheid, bewustwording, behoud van relatie en beweging tot verandering
Werkwijze:
De training is interactief en wordt up-tempo gegeven.
Er zullen praktische oefeningen zijn die afgewisseld worden met theorie, filmfragmenten en momenten van reflectie. Er zullen tussendoor praktische huiswerkopdrachten gegeven worden, die direct binnen de organisatie gebruikt kunnen worden.
In de vierde en vijfde module van de training wordt er gebruik gemaakt van een trainingsacteur, die dient als levend lesmateriaal. Er zullen diverse (zorg)gesprekken geoefend worden met cliënten, ouders, collega’s, middels diverse gespreksmodellen.